Plan pracy świetlicy szkolnej – gotowe propozycje do pobrania

Rodzaj: Zestawienia
Temat:  Plan pracy świetlicy

Plan pracy świetlicy szkolnej jest zazwyczaj dość istotnym dokumentem dla pracy placówki, pozwalającym na zaplanowanie harmonogramu działań świetlicy szkolnej w całym półroczu.


Poniżej przedstawiamy listę wzorów planów pracy, które stanowią gotowy materiał. Wszystkie plany pochodzą z realnych świetlic i zostały napisane przez praktyków na potrzeby dwumiesięcznika „Świetlica w Szkole”. Można je pobrać i wykorzystać lub zainspirować się i zmienić pod swoje potrzeby oraz charakterystykę placówki.

Propozycje planów pracy są zróżnicowane tematycznie. Do każdego z nich dodatkowo można znaleźć w naszym serwisie gotowe materiały ułatwiające realizację. Wystarczy skorzystać z indeksu tematycznego i posłużyć się filtrami widocznymi na górze listy po wybraniu odpowiedniego tematu. Poszukując materiałów na bardziej szczegółowe zagadnienia można posłużyć się wyszukiwarką. Posiadamy w bazie 2000 sprawdzonych, gotowych materiałów dla świetlic.

Dla ciekawych świata

Trzy części planu pracy świetlicy szkolnej mającego na celu rozbudzenie naturalnej ciekawości dzieci i przybliżenie im odpowiedzi na nurtujące pytania. Wszystkie działania w poszczególnych miesiącach zostały oparte na tematach w formie popularnych dziecięcych pytań, takich jak: Dlaczego morze jest słone?, Dlaczego śnieg jest zimny?, Dlaczego samoloty mają skrzydła? i innych.

Wrzesień (przykładowy fragment planu pracy)

Temat Zadania
Dlaczego samoloty mają skrzydła?
  • Uroczyste rozpoczęcie nowego roku szkolnego zgodnie z tradycją szkoły. 
  • Organizacja pracy świetlicy – zapoznanie dzieci z regulaminem i zasadami zachowania w świetlicy. Opowieści dziwnej treści, czyli co robiliśmy w wakacje – swobodne wypowiedzi dzieci o miejscach, które najlepiej zapamiętały z wakacji. Oglądanie mapy.
  • Rozmowa o środkach transportu – najszybsze pojazdy lądowe, morskie i powietrzne.
  • Szanujemy język – słowa za słowa (pogadanka). Ja w świetlicy – praca plastyczna
Dlaczego gęsi odlatują do ciepłych krajów?
  • Jakie zjawiska atmosferyczne towarzyszą nam jesienią? – rozwiązywanie krzyżówki.
  • Ptaki „naj” – prezentacja fotograficzna.
  • Dlaczego ptaki są wyjątkowe? – rozmowa o ptasich gniazdach i miejscach zamieszkania. Koniec lata – praca plastyczna z wykorzystaniem kaszy. Pióra ptaków – omówienie budowy i rodzajów piór. Pęseta, szczypce, sita i włócznia – jak te narzędzia wykorzystują ptaki (prezentacja). Dlaczego ptaki „migrują” – mapa myśli.
  • Ptaki świata – zabawa w „głuchy telefon”
Dlaczego drzewa mają liście?
  • Dlaczego drzewa mają liście? – prezentacja fotograficzna. Zapoznanie dzieci z pojęciem chlorofilu. Dlaczego korzenie są takie długie, a łodygi takie proste? – rozmowa. Fotografia na pożegnanie lata – zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
  • Rodzaje i budowa grzybów, mity i ciekawostki o grzybach. Projektowanie gry planszowej o grzybach.
  • Kolory zbliżającej się jesieni – praca plastyczna. Czy ludzie jedzą trawę? – rozwiązywanie zagadki. Dlaczego owoce są słodkie i soczyste? – sposoby rozsiewania nasion. Jarzębina czerwona – wyklejanka z wykorzystaniem papierowej rolki
Dlaczego w niebie jest dziura?
  • Jaki koc chroni Ziemię przed chłodem? – prezentacja o atmosferze ziemskiej. Koniec lata, czas jesieni – spacer połączony z obserwacją przyrody. Co to jest „trzy R”? – rozmowa kierowana. Próba wyjaśnienia, dlaczego śmieci są marnotrawstwem.
  • Róże – malowanie palcami. 
  • Kodeks Małego Ekologa – przypomnienie i utrwalenie zasad ochrony środowiska. Co jest śmierdzącą sprawą? – próba odpowiedzi na pytanie. 
  • Sowa – wykonanie elementów do plakatu grupowego
Dlaczego burczy mi w brzuchu?
  • Na jesieni świat się zmieni – zapoznanie z różnymi owocami. Co mam w środku głowy? – burza mózgów. Słoneczniki – wyklejanka z papieru kolorowego.
  • Co to znaczy „samotny jak palec”? – wyjaśnienie etymologiczne powiedzenia.
  • Ile mam kości? – prezentacja fotograficzna. Nauka rozpoznawania podstawowych kości i ich funkcji. 
  • Dlaczego muszę spać? – organizowanie swojego czasu (zabawa z zegarem).
  • Dlaczego czasem choruję? Co to są zarazki? – spotkanie z panią pielęgniarką.
  • Szkielet – wyklejanka z patyczków higienicznych.
  • Świetlicowe Zawody Sportowe – zabawy na orliku

Kontynuacja powyższego planu pracy dostępna jest pod poniższym odnośnikami.

  1. Część 1
  2. Część 2
  3. Część 3

europa

Plan pracy świetlicy szkolnej podzielony na semestry, w którym poruszane zagadnienia mają na celu przybliżenie kultur kolejnych europejskich państw, rozbudzenia naturalnej ciekawości dzieci, motywowania do aktywności ruchowej i poszerzania wiedzy ogólnej dzieci.

Październik (przykładowy fragment planu pracy)

Imprezy okolicznościowe
Zajęcia umysłowe
Zajęcia plastyczno-techniczne Zajęcia ruchowe
Gry i zabawy świetlicowe
Zajęcia umuzykalniające
Święto Drzewa
  • Omówienie znaczenia Święta Drzewa. Przeglądanie atlasu drzew.
  • Nazywanie drzew i segregowanie liści.
  • Uzupełnianie kart pracy związanych z rozróżnianiem gatunków liści
  • Jesienne drzewo – wydzieranka.
  • Jesienne drzewo – praca z użyciem resztek ubrań.
  • Drzewo – kolaż
  • Zabawy sportowe na powietrzu z wykorzystaniem sprzętu sportowego
  • Wprowadzenie w świat muzyki poważnej – słuchanie utworu Antonia Vivaldiego: Jesień.
  • Las – słuchanie piosenki
Jestem Europejczykiem – Francja
  • Czytanie fragmentów książki Co warto wiedzieć o krajach Grzegorza Strzebońskiego.
  • Praca z mapą, rozwiązywanie rebusów i krzyżówek.
  • Poznanie zabytków Francji.
  • Nauka podstawowych zwrotów francuskich.
  • Prezentacja interaktywna o Francji z aktywnościami do rozwiązania
  • Lepienie z plasteliny zabytków Francji.
  • Żabki – technika origami.
  • Wieża Eiffla – praca plastyczna z użyciem zapałek
  • Zgaduj-zgadula o tematyce związanej z Francją.
  • Ciekawostki o Francji.
  • „Kankan” – zabawa ruchowa.
  • Przysmaki kuchni francuskiej: ślimaki, krewetki, żaby, trufle.
  • „Rewia mody” – zabawa ruchowa
  • Słuchanie piosenek francuskich.
  • Poznanie repertuaru Édith Piaf
Szkolne święto
  • Zapoznanie dzieci ze znaczeniem Dnia Edukacji Narodowej.
  • Podkreślenie roli nauczyciela w poznawaniu świata oraz znaczenia pozostałych pracowników szkoły
  • Moja Pani – wykonanie portretu 3D.
  • Wyklejanie serca XXL z puzzli.
  • Wykonanie makiety szkoły z pudełek
  • Zabawy ruchowe na szkolnym placu zabaw.
  • Rozwiązywanie zagadek, rebusów i krzyżówek o tematyce szkolnej
  • Nasza Nauczycielka – słuchanie utworu ZoZi

Pozostała część powyższego planu pracy dostępna jest pod poniższym odnośnikami.

  1. Semestr I
  2. Semestr II

Tutaj znajdują się gotowe materiały na temat Europy i jej państw, które mogą zostać wykorzystane podczas realizacji planu.

Tutaj znajdują się kolejne inspiracje geograficzne.

miłośnicy przyrody

Plan pracy świetlicy szkolnej w czterech częściach, który ma na celu rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dzieci. W każdej części zostały wyszczególnione aktywności skoncentrowane na, między innymi, budzeniu szacunku do tradycji rodzinnego świętowania, pobudzaniu wyobraźni, kształtowaniu w dzieciach postawy prospołecznej, rozwijaniu wrażliwości na piękno krajobrazu, nauce szacunku dla cudzej pracy, kształtowaniu postawy odpowiedzialnego opiekuna zwierząt i wielu innych.

Listopad (przykładowy fragment planu pracy)

Blok tematyczny Zadania dydaktyczno-wychowawcze Sposoby realizacji
Orzeł – ptak nadzwyczaj przedni
  • Zapoznanie z legendami i faktami historycznymi dotyczącymi powstania państwa polskiego.
  • Kształtowanie ekspresji twórczej i rozbudzanie wyobraźni.
  • Uświadomienie potrzeby podtrzymania tradycji narodowych. Kształtowanie postaw patriotycznych i przynależności narodowej.
  • Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji.
  • Opowieść ruchowa.
  • Orzeł jako król ptaków – prezentacja fotograficzna.
  • Ptaki drapieżne – memory.
  • Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi (godło, flaga). Wyjaśnienie znaczenia słowa „niepodległość”.
  • Orzeł piastowski w herbie województwa śląskiego.
  • Wysłuchanie opowiadania w gwarze śląskiej o święcie Wszystkich Świętych i zachowaniu się na cmentarzu.
  • Oglądanie albumów o Polsce.
  • Gry i zabawy z wykorzystaniem żołnierzyków.
  • Prezentowanie widokówek i obrazków z różnych miejsc w kraju.
  • Orzeł jako symbol wielu państw europejskich – prezentacja.
  • Poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego – analiza tekstu.
  • Orzeł biały – model z papieru.
  • Nauka obrazkowego hymnu Polski.
  • Słuchanie pieśni patriotycznych i melodii żołnierskich.
  • Spacer po Bojszowach, wręczanie orzełków urzędnikom i mieszkańcom Bojszów.
Kowalik – chodzący głową w dół
  • Kształtowanie umiejętności opanowania i przezwyciężania złości i agresji.
  • Zwiększenie zaufania dzieci do siebie w sytuacjach potencjalnej przemocy.
  • Budowanie poczucia własnej wartości i silnej osobowości.
  • Kulturalne zabieranie głosu w dyskusji.
  • Swobodne i nieskrępowane wyrażanie nastroju i uczuć w ruchu.
  • Wykonywanie plakatu związanego z tematem zajęć.
  • Wyjaśnienie sformułowań „sądzić kogoś po pozorach” i „oceniać pochopnie”. Kowalik – ptak chodzący głową w dół (prezentacja).
  • Nauka podstawowego kroku tańca śląskiego „gołąbek”.
  • Wysłuchanie bajki Jak mały Sunan posłuchał mądrego tygryska – rozmowa o treści.
  • Co mamy cennego i na co dzień nie zwracamy na to uwagi? Praca plastyczna.
  • Dobra materialne i niematerialne – uzasadnienie wyboru.
  • Wysłuchanie bajki pt. Jak biały słonik zawstydził małpy – rozmowa na temat treści.
  • Porównywanie swoich linii papilarnych z liniami koleżanek i kolegów. Lubię w tobie... – zabawa integracyjna.
  • Wysłuchanie bajki pt. Jak mały kanczyl odkrył, kim naprawdę jest – rozmowa na temat treści.
  • Mój dom – praca plastyczna z wykorzystaniem kolorowych cegiełek. Lubię – słuchanie piosenki.
Wróbel – polski ptak egzotyczny
  • Integracja i wdrażanie dzieci do kulturalnej, wspólnej zabawy.
  • Nauka poszanowania dla indywidualności drugiego człowieka.
  • Stworzenie atmosfery bezpieczeństwa, akceptacji i życzliwości w stosunku do kolegów i koleżanek.
  • Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zasad, na których powinna opierać się przyjaźń.
  • Wyrabianie aktywnej postawy podczas zajęć.
  • Podnoszenie odporności organizmu poprzez zajęcia na świeżym powietrzu.
  • Wróbel jako ptak egzotyczny – prezentacja.
  • Ptasie drzewo – nauka rozpoznawania ptaków.
  • Niebezpieczne przeloty ptaków – zabawy ruchowe na orliku.
  • Szukamy ptaków – rozwiązywanie ptasiego diagramu.
  • Wróbelek – kolorowanie według schematu.
  • Zimowe gniazda wróbli i mazurków – opowiadanie dzieciom o sposobach spędzania zimy przez ptaki (prezentacja).
  • Siedzą ptaszki – praca plastyczna.
  • Przyjaźń wróbla i bociana – oglądanie filmu z serii Przygód kilka wróbla Ćwirka.
  • Rozmowa o przyjaźni – wykonanie grupowego plakatu.
Strzyżyk – budowniczy 10 gniazd
  • Zapoznanie dzieci z zachowaniem zwierząt przygotowujących się do zimy (gromadzenie zapasów, zmiana futra, zapadanie w sen zimowy, odlot do ciepłych krajów).
  • Uwrażliwienie na los zwierząt.
  • Dokarmianie ptaków – wdrażanie do ochrony i pomocy ptakom.
  • Samoochrona podczas zabaw na boisku szkolnym.
  • Prezentacja fotograficzna strzyżyka.
  • Porównanie strzyżyka do troglodyty.
  • Wysłuchanie indiańskiej legendy o strzyżyku – rozmowa o treści. Rzucanie do celu – zabawy ruchowe.
  • Kultura narodu – pogadanka.
  • Film animowany pt. Bolek i Lolek wśród Indian.
  • Strzyżyk jako maluch z charakterem – zwyczaje rodzinne ptaka.
  • My home is my castle – wyjaśnienie powiedzenia.
  • Konkurs przyrodniczy „Jaki to ptak?”
  • Jak szybko rosną strzyżyki – zabawa z wagą kuchenną.
  • Dziwne gniazdo – słuchanie tekstu M. Kownackiej.
  • Rozwiązywanie rebusów i krzyżówek związanych z ptakami.
  • Uciec, przespać czy przeczekać? – zachowania zwierząt pozwalające przetrwać zimę.
  • Projekcja filmu przyrodniczego pt. Czyż, czyżyk, strzyżyk.

Pozostała część powyższego planu pracy dostępna jest pod poniższym odnośnikami.

  1. Część 1
  2. Część 2
  3. Część 3
  4. Część 4

Tutaj znajdują się scenariusze zajęć o tematyce przyrodniczej, natomiast tutaj inspiracje do wykonania prac plastycznych z dziećmi, które mogą zostać wykorzystane do realizacji planu.

Całość materiałów o przyrodzie, w tym także propozycje gier i zabaw, można znaleźć tutaj.

Święta nietypowe

Dwuczęściowy plan pracy świetlicy szkolnej, który uwzględnia w proponowanych działaniach kalendarz świąt nietypowych, takich jak: Dzień Spadającego Liścia, Dzień Postaci z Bajek, Światowy Dzień Sportu czy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich.

Grudzień (przykładowy fragment planu pracy)

Krąg tematyczny (święta nietypowe) Tematy i zadania
Chodzące anioły – wolontariusze i inne grudniowe tradycje
3.12 – Światowy Dzień Majsterkowicza
4.12 – Barbórka, Dzień Górnika
5.12 – Międzynarodowy Dzień Wolontariusza
  • Co wiemy o górnictwie, kopalniach i górnikach – burza mózgów i rozmowa kierowana na podstawie tekstów.
  • „Duchy kopalni – legenda” – zajęcia czytelnicze.
  • Czako – zajęcia artystyczne (wykonanie czapek górniczych).
  • Niebezpieczne zawody – krzyżówka.
  • Wolontariat – wyjaśnienie i przykłady z życia.
  • Wady i zalety wolontariatu – dlaczego warto pomagać.
  • Aniołki z papieru – origami, zajęcia manualne i plastyczne.
  • Ćwiczenia oparte na treningu umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak Ćwiczyć Pamięć”
  • Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne oraz planszowe. Odrabianie zadań domowych
Grudniowo-zimowych tradycji ciąg dalszy
6.12 – Mikołajki, Dzień Anioła
10.12 – Dzień Praw Człowieka
  • Dekoracje zimowo-mikołajkowe.
  • Aniołki z papieru – origami, zajęcia manualne i plastyczne.
  • Prawa człowieka – wprowadzenie, wyjaśnienie pojęcia.
  • Układanie praw z rozsypanki wyrazowej.
  • Plakat – prawa człowieka (z wykorzystaniem wykreślanki).
  • Moje prawa, nasze prawa – wyjaśnienie idei. Konkurs znajomości praw człowieka.
  • Gazetka zimowo-świąteczna.
  • Ćwiczenia oparte na treningu umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak Ćwiczyć Pamięć”.
  • Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne oraz planszowe. Odrabianie zadań domowych
Jest taki dzień… Święta
12.12 – Dzień Guzika
22.12 – Pierwszy Dzień Zimy
  • Kreatywne guziki – prace plastyczne.
  • Za co lubimy zimę? Bezpieczeństwo zimą. Na co trzeba zwracać uwagę? – burza mózgów.
  • Sporty zimowe – krzyżówka.
  • Pani Zima – praca plastyczna, konkurs.
  • Dekoracje, ozdoby i plakaty tematyczne.
  • Kraje wiecznej zimy – ciekawostki.
  • Tradycje i obyczaje świąteczne – burza mózgów.
  • Wiersze i opowiadania świąteczne – zajęcia czytelnicze.
  • List do Świętego Mikołaja.
  • Ćwiczenia oparte na treningu umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak Ćwiczyć Pamięć”.
  • Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne oraz planszowe. Odrabianie zadań domowych
Co raz bliżej Święta
  • Świąteczno-zimowe gry, zagadki i quizy.
  • Piosenki i kolędy z okazji Świąt – zajęcia muzyczne.
  • Bajki świąteczne – zajęcia multimedialne.
  • Ćwiczymy celność i sprawność – „śnieżkami do celu”.
  • Ćwiczenia oparte na trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak Ćwiczyć Pamięć”.
  • Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne oraz planszowe. Odrabianie zadań domowych

Pozostała część powyższego planu pracy dostępna jest pod poniższym odnośnikami.

  1. Semestr I
  2. Semestr II

Zbiór gotowych propozycji scenariuszy zajęć, prac plastycznych, gier i zabawy inspirowanych nietypowymi świętami można znaleźć tutaj.

Tutaj znajduje się natomiast nasz świetlicowy kalendarz na cały rok szkolny z wyszczególnionymi świętami (również nietypowymi), rocznicami i wydarzeniami wraz z propozycjami materiałów do realizacji.

Z poezją za pan brat

Plan pracy świetlicy szkolnej oparty na zagadnieniach związanych z polską poezją dla dzieci. Wszystkie zaproponowane aktywności zostały zainspirowane twórczością polskich pisarzy i poetów: Danuty Wawiłow, Juliana Tuwima, Doroty Gellner, Grzegorza Kasdepke, Wandy Chotomskiej i Jana Brzechwy. Zajęcia mają na celu, między innymi, rozwijanie postawy szacunku wobec kobiet, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wspólne dobro, wdrażanie do działań na rzecz zdrowia, wyrabianie umiejętności odbioru poezji oraz kształtowanie właściwych postaw wobec przyrody.

  1. Semestr I
  2. Semestr II

Poetyckie inspiracje, które mogą być przydatne do realizacji planu znajdują się tutaj.

Tutaj znajdziesz numery "Świetlicy w Szkole" poświęcone kolejnym polskim pisarzom i pisarkom ze scenariuszami zajęć i projektami plastycznymi:

  1. Numer o Wandzie Chotomskiej
  2. Numer o Julianie Tuwimie
  3. Numer o Dorocie Gellner
  4. Numer o Janie Brzechwie
  5. Numer o Grzegorzu Kasdepke
  6. Numer o Danucie Wawiłow

To tylko niektóre propozycje spośród 100 planów pracy świetlicy szkolnej, które posiadamy w naszej bazie. Wszystkie znajdziesz tutaj.

§ 9. 1. Szkoła prowadzi dziennik zajęć w świetlicy, w którym dokumentuje się zajęcia prowadzone z uczniami w świetlicy w danym roku szkolnym.

2. Do dziennika zajęć w świetlicy wpisuje się plan pracy świetlicy na dany rok szkolny, imiona i nazwiska uczniów korzystających ze świetlicy, oddział, do którego uczęszczają, i tematy przeprowadzonych zajęć oraz odnotowuje się obecność uczniów na poszczególnych godzinach zajęć. Przeprowadzenie zajęć wychowawca świetlicy potwierdza podpisem.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.) – § 11.

0 zł Dostęp do materiału
W koszyku
Pełny dostęp
do serwisu
Sprawdź
70 zł do końca roku.
1700 materiałów dla świetlic
Informacje
Rodzaj: Zestawienia
Plan pracy świetlicy
Więcej na temat: Plan pracy świetlicy
Pytania i odpowiedzi
{{row.question}}
{{row.answer}}
Opinie
Jestem bardzo zadowolona. Liczba pomysłów i scenariuszy jest ogromna. Zawsze korzystam z planów pracy.
Świetlicę prenumerujemy od początku i nie wyobrażam sobie bez niej pracy. Świetne plany pracy i mnóstwo propozycji.
Dobrze, że jako środowisko mamy swoje czasopismo, na które zawsze mogę liczyć, gdy potrzebuję pomysłów i wsparcia.

Opinie pochodzą z anonimowej ankiety czytelników czasopisma „Świetlica w Szkole”.

Jakość gwarantują redakcje: