Temat numeru:

Danuta Wawiłow

Danuta Wawiłow w nadzwyczajny sposób rozumiała świat dzieci, ich poczucie humoru i emocje. Zawsze traktowała swoich czytelników z szacunkiem i ogromną sympatią. W swoich tekstach poruszała kwestie odrzucenia i nietolerancji, rywalizacji, niezrozumienia i osamotnienia.

Objętość: 32 strony | Cena: 15,50 zł | ISSN: 1897-9890 | Kod produktu: S1706

Spis treści

Świetlicowy organizer

Str. 4

Warsztat pracy

Joanna Hoffmann

Świetlicowy organizer

Organizer tygodnia. Temat tygodnia: Strasznie ważna rzecz, według twórczości Danuty Wawiłow. Pomysły na zajęcia umysłowe i manualne, gry i zabawy ruchowe, muzyczne i teatralne.

Danuta Wawiłow – Zestawienie bibliograficzne w wyborze

Str. 5

Warsztat pracy

Elżbieta Trojan

Danuta Wawiłow – Zestawienie bibliograficzne w wyborze

Bibliografia publikacji i artykułów traktujących o Danucie Wawiłow.

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały...

(Danuta Wawiłow, Prawa dziecka)

Lista kontrolna organizacji i funkcjonowania świetlicy szkolnej

Str. 6-7

Dzielimy się wiedzą

Dariusz Skrzyński

Lista kontrolna organizacji i funkcjonowania świetlicy szkolnej

Najwyższa Izba Kontroli prowadziła od 21 września 2016 r. do 31 stycznia 2017 r. kontrolę funkcjonowania świetlic szkolnych. Lektura raportu i  poszczególnych wystąpień pokontrolnych pozwala stworzyć obraz wzorcowej organizacji świetlicy szkolnej. Należy okresowo monitorować i sukcesywnie spełniać wszystkie ze wskazanych wymagań.

A jak będę dorosła...

Str. 8-9

Scenariusze

Alicja Gansty

A jak będę dorosła...

Scenariusz zajęć świetlicowych, mających na celu zapoznanie dzieci z różnymi zawodami. Nauczyciel recytuje dzieciom wiersz Danuty Wawiłow A jak będę dorosła. Rozmawia z nimi o tym, kim chciała zostać dziewczynka z wiersza, kiedy dorośnie.

Zimowy wieczór

Str. 9

Zrób to z nami

Lesława Dziedzic

Zimowy wieczór

Dzieci wysłuchują wiersza Danuty Wawilow Wieczór. Próbują opisać wieczór o każdej porze roku. Prowadzący proponuje im wykonanie pracy ilustrującej zimowy wieczór. Wpierw można pokazać dzieciom slajdy. 

Spotkanie z Pluszowym Misiem

Str. 10-11

Scenariusze

Anna Musiał

Lucyna Dec

Spotkanie z Pluszowym Misiem

Scenariusz zajęć świetlicowych z zastosowaniem metodyki zuchowej. Cel główny zajęć: zapoznanie dzieci z twórczością Danuty Wawiłow.

Piernikowe miasteczko

Str. 11

Zrób to z nami

Lesława Dziedzic

Piernikowe miasteczko

Prowadzący recytuje dzieciom wiersz Danuty Wawiłow Zapach czekolady. Incjuje rozmowę o słodyczach, które kojarzą się ze świętami Bożego Narodzenia. Następnie proponuje dzieciom wykonanie piernikowego miasteczka.

Zabawy w lesie

Str. 12-13

Warsztat pracy

Magdalena Syguła-Iwaniuk

Zabawy w lesie

Niezliczone są walory lasu. Jako zielona przestrzeń, daje wiele możliwości do badania i odkrywania otaczającej nas przyrody. Jako oaza dobrego samopoczucia, pomaga zrelaksować się, odprężyć i wyciszyć. Jako skarbnica naturalnych dóbr, daje nam liczne grzyby i owoce. Zebrane w lesie materiały przydadzą się też w zabawie i podczas prac plastycznych.

Trójkątna bajka – spotkanie z twórczością Danuty Wawiłow

Str. 14-15

Scenariusze

Magdalena Syguła-Iwaniuk

Trójkątna bajka – spotkanie z twórczością Danuty Wawiłow

Scenariusz zajęć świetlicowych. Cel ogólny zajęć: poznanie wiersza Trójkątna bajka Danuty Wawiłow.

Herbatka

Str. 15

Zrób to z nami

Lesława Dziedzic

Herbatka

Dzieci słuchają wiersza Danuty Wawiłow Jak cesarz pije herbatę i krótko o nim rozmawiają z prowadzącym. Za pomocą zużytych kart płatniczych nanoszą farbę na szary karton i delikatnie ją rozmazują. Czekając, aż tło wyschnie, przygotowują zastawę. Korzystając z  szablonów, odrysowują czajniczek i  filiżankę. Wycinają je i nanoszą wzory korektorem. Gotowe elementy należy nakleić na suche tło. Można dokleić gotową etykietę z herbaty lub wykonać ją samodzielnie.

Zabawy na uspokojenie

Str. 16-17

Zabawy na szóstkę

Monika Kulka

Zabawy na uspokojenie

Dzisiejszy świat to ciągła gonitwa. Uczymy tego nasze dzieci od najmłodszych lat – nerwowe poranki w biegu, śniadanie w samochodzie w drodze do szkoły, ciagłe uwagi typu „pośpiesz się!” lub „szybko, mam jeszcze coś do załatwienia!”. W szkole również dziecko nie ma chwilki na wyciszenie i  zebranie myśli – czas dzielą dzwonki, między którymi trwają lekcje, przerwy, rozmowy z kolegami, powtórki przed sprawdzianem… a potem świetlica.

W świecie kół i trójkątów

Str. 18-19

Scenariusze

Paulina Cysak

W świecie kół i trójkątów

Scenariusz zajęć świetlicowych mających na celu poznanie i utrwalenie informacji o niektórych figurach geometrycznych; budowanie więzi i integracji w grupie; kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie (wspólne wykonywanie zadań).

Drzewo

Str. 19

Zrób to z nami

Joanna Hoffmann

Drzewo

Zajęcia rozpoczynamy od wysłuchania wiersza Danuty Wawiłow Drzewo. Przy okazji dzieci przypominają sobie, jak wygląda drzewo podczas wszystkich pór roku. Na kolorowy karton naklejamy kawałek wydarty z  gazety.

To właśnie w ten magiczny wieczór

Str. 20

Zrób to z nami

Lesława Dziedzic

To właśnie w ten magiczny wieczór

Pomysły na prace plastyczne

Bajkowa podróż

Str. 21

Scenariusze

Agnieszka Gromelska

Elżbieta Budrejko

Bajkowa podróż

Scenariusz zajęć świetlicowych mających na celu integrację grupy oraz poznanie twórczości Danuty Wawiłow.

Dziwny kot zamieszkał wśród nas

Str. 22-23

Scenariusze

Joanna Hoffmann

Dziwny kot zamieszkał wśród nas

Scenariusz zajęć świetlicowych mających na celu zapoznanie z ciekawostkami o kocie.

Pan Sikorek

Str. 23

Zrób to z nami

Urszula Parysz

Pan Sikorek

Dzieci zapoznają się z  perypetiami pana Sikorka z wiersza Danuty Wawiłow. Następnie wykonują pracę plastyczną. Na kolorowym (ciemnym) kartonie odbijają białą farbą liście.

Najważniejsza jest… MIŁOŚĆ

Str. 24

Scenariusze

Alicja Gansty

Najważniejsza jest… MIŁOŚĆ

Scenariusz zajęć świetlicowych mających na celu ukazanie dzieciom, czym jest miłość.

Kwadratowa bajka

Str. 25

Zrób to z nami

Monika Kurek

Kwadratowa bajka

Punktem wyjścia do zajęć jest wiersz Danuty Wawiłow Posłuchajcie bajki nowej, prostokątnej i  kwadratowej. Czytamy go i omawiamy wspólnie z  dziećmi. Następnie uczniowie starają się zaprojektować w programie graficznym zamek (z  kwadratowego, prostokątnego lub z obu królestw). Po wydrukowaniu (i ewentualnie pokolorowaniu) prac mają dokładnie wyciąć kształty i nakleić je na rolki po papierze toaletowym.

Dziwna bajeczka

Str. 25

Zrób to z nami

Monika Kurek

Dziwna bajeczka

Zapoznajemy dzieci z  tekstem Danuty Wawiłow Dziwna bajeczka, której bohaterami są różne zwierzęta. Proponujemy wykonanie kurczaczka i ślimaczka.

Z rodzeństwem zawsze jest wesoło

Str. 26

Scenariusze

Jadwiga Bibrzycka

Z rodzeństwem zawsze jest wesoło

Scenariusz zajęć świetlicowych. Nauczyciel pyta, czy dzieci wyobrażają sobie, jak wyglądałby ich dzień, gdyby byli jedynakami, oraz jak jedynacy spędziliby dzień, gdyby mieli rodzeństwo.

Plan pracy świetlicy szkolnej

Str. 27-30

Kalendarium

Paulina Cysak

Plan pracy świetlicy szkolnej

Plan pracy świetlicy w pierwszym półroczu.

Plan obejmuje takie tematy, jak: Żegnajcie, wakacje! Witaj, szkoło! Witaj, świetlico!; Żegnajcie, wakacje! Witaj, szkoło! Witaj, świetlico!; Damą być, jak dżentelmen żyć! Dobre maniery każdego dnia; Jesienne zauroczenie; Zwierzęta świata – Światowy tydzień zwierząt; Dzień Edukacji Narodowej; Książka – mój przyjaciel. Urodziny Kubusia Puchatka; Kosmiczne podboje; Halloween. Dzień Wszystkich Świętych; W krainie bajek; Niepodległa Polska; W krainie zabawek – Święto Pluszowego Misia; Andrzejki; Elfy św. Mikołaja; Święta tuż, tuż. Tradycje bożonarodzeniowe w Polsce i w innych krajach; Ja i moja rodzina w święta; Noworoczne postanowienia. Kalendarz w życiu człowieka; Pora roku: zima; Dzień Babci i Dziadka; Mali architekci

Przykładowy temat: Dzień Babci i Dziadka

Cele:

  • wzmocnienie więzi emocjonalnej z rodziną;
  • kształtowanie szacunku i przywiązania do dziadków;
  • uczenie sposobów wyrażania uczuć i szacunku do osób starszych;

Działania:

  • Drzewo genealogiczne mojej rodziny – pogadanka. Dziadkowie i ich rola w moim życiu – dyskusja.
  • Moi dziadkowie – prezentacja.
  • Wiersze o babci i dziadku – zajęcia czytelnicze.
  • „Portret moich dziadków”, upominki i laurki dla babci i dziadka – prace plastyczne.
  • Oglądanie zdjęć dziadków z ich młodości.
  • Jak składać życzenia? – scenki rodzajowe.

Drzewo / Kałużyści

Str. 31

Zrób to z nami

Alicja Gansty

Drzewo / Kałużyści

Drzewo: Zajęcia rozpoczynamy od prezentacji różnych gatunków drzew oraz ich wyglądu w każdej porze roku. Następnie czytamy wiersz Danuty Wawiłow Drzewo. Dzieci zastanawiają się, jaką techniką wykonają drzewo.

Kałużyści: Zajęcia rozpoczynamy od przeczytania wiersza Danuty Wawiłow Kałużyści. Następnie proponujemy dzieciom zabawę ruchową. Dzieci biegają do dowolnej muzyki, na dźwięk tamburyna (deszczu) skaczą w jego rytm (szybszy, wolniejszy) po wyimaginowanych kałużach. 

Moje wykreślanki

Str. 32

Zrób to z nami

Kamila Kamińska

Moje wykreślanki

Diagram związany z Bożym Narodzeniem, w którym ukrytych zostało 60 słów.

Zaproszenie:

Jako nauczycielka świetlicy z wieloletnim stażem, stale szukam inspiracji na ciekawe zajęcia z dziećmi. Pewnego dnia wpadłam na pomysł przygotowania tematycznej wykreślanki. Przygotowałam dużą tabelę i kilkadziesiąt wyrazów, które następnie wpisałam w  nią pionowo i  poziomo, uzupełniając puste pola dowolnymi literami. Wydrukowany diagram dałam dzieciom w świetlicy. Ich zadaniem było oczywiście odszukanie jak największej liczby wyrazów. Pomysł się przyjął – tak zaczęła się moja przygoda z diagramami i wykreślankami. Od tamtej pory stworzyłam ich już wiele na przeróżne tematy – m.in. z nazwami miast polskich, rzek całego świata, krajów europejskich, drzew, zwierząt chronionych w Polsce, owadów, części ciała, Smerfów, klubów piłkarskich, kolorów, samochodów, pokemonów... Za każdym razem dzieciaki godzinami siedzą nad diagramem, poszukując ukrytych wyrazów, a przy okazji pogłębiając swoja wiedzę i słownictwo. Jak na razie, diagramem z największą liczbą wyrazów był diagram z imionami postaci z filmów Walta Disneya; umieściłam w nim aż 100 słów do odnalezienia.

Moimi diagramami dzielę się na blogu www.diagramowo.blogspot.com. Zapraszam!

Top