Temat numeru:

Baśnie Hansa Christiana Andersena

Andersen jest uważany za jednego z najwybitniejszych autorów Europy. Jego dzieła mogą dać tyle samo radości dzieciom, co dorosłym – zgadzało się to zresztą z opinią jego samego. Wprawdzie adresował baśnie do dzieci, jednak zachęcał dorosłych, by próbowali zrozumieć ich głębszy sens.

Objętość: 32 strony | Cena: 17,5 zł | ISSN: 1897-9890 | Kod produktu: S1801

Spis treści

Świetlicowy organizer

Str. 4

Warsztat pracy

Joanna Hoffmann

Świetlicowy organizer

Organizer tygodnia. Temat tygodnia: Z wizytą w krainie baśni, według twórczości Hansa Christiana Andersena. Pomysły na zajęcia umysłowe i manualne, gry i zabawy ruchowe, muzyczne i teatralne.

Hans Christian Andersen – zaczarowany świat baśni

Str. 5

Warsztat pracy

Elżbieta Trojan

Hans Christian Andersen – zaczarowany świat baśni

Bibliografia publikacji i artykułów traktujących o Hansie Christianie Andersenie.

Hans Christian Andersen początkowo traktował baśnie jako marginalną część swej twórczości, jednak bardzo nie lubił, gdy uznawano je za dzieła przeznaczone wyłącznie dla dzieci. Zastrzegał, że są jak pudełka – dzieci oglądają opakowanie, a dorośli mają zajrzeć do wnętrza. Trochę niespodziewanie, to właśnie baśnie przyniosły mu największy rozgłos i sławę. Zostały przetłumaczone na ponad 80 języków.

Wykaz najważniejszych aktów prawnych dotyczących świetlic

Str. 6-7

Prawo

Dariusz Skrzyński

Wykaz najważniejszych aktów prawnych dotyczących świetlic

Prezentujemy rejestr przepisów prawnych – najważniejszych, aktualnych i  dotyczących świetlic – został upo rządkowany tematycznie i stanowić będzie bazę zagadnień ułatwiających pracę i  zarządzanie świetlicą. W  przeważającej części są to akty prawa powszechnie obowiązującego (ustawy, rozporządzenia, akty prawa miejscowego), ale również i wewnętrzne akty prawa danej placówki (statuty, regulaminy).

Brzydkie kaczątko

Str. 8-9

Scenariusze

Beata Krasówka

Brzydkie kaczątko

Scenariusz zajęć świetlicowych, mających na celu kształtowanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz rozwijanie umiejętności dostrzegania potrzeb innych. Zachęceni przez nauczyciela, uczniowie wyobrażają sobie, że znaleźli się w zaczarowanym świecie baśni Andersena.

Choinka dla dziewczynki z zapałkami

Str. 9

Zrób to z nami

Anna Krakowska-Wierzbik

Renata Orłowska

Choinka dla dziewczynki z zapałkami

Prowadzący czyta dzieciom baśń Dziewczynka z zapałkami, po czym proponuje, aby wykonać prezent dla bohaterki. Z papieru kolorowego dzieci wycinają paski szerokości 4-5 cm, które następnie zwijają w rulonik. Kiedy mają już wystarczającą ilość ruloników, prowadzący wyznacza grupy zadaniowe.

Pałac Królowej Śniegu

Str. 10-11

Scenariusze

Magdalena Staszewska-Cygan

Pałac Królowej Śniegu

Scenariusz zajęć świetlicowych, mających na celu kształtowanie umiejętności odbioru tekstu H.Ch. Andersena. Poprzedniego dnia wychowankowie wysłuchali baśni Królowa Śniegu i  przygotowali trzy różne kontury pałacu królowej. Wypełnili je białą farbą za pomocą malutkich, okrągłych gąbeczek, posypali srebrnym brokatem i zostawili do wyschnięcia. Nauczyciel zapowiada, że temat dzisiejszych zajęć ukryty jest w rozwiązaniu rebusu.

Królowa Śniegu

Str. 11

Zrób to z nami

Joanna Hoffmann

Królowa Śniegu

Każdy z  nas ma w  domu stare książki, które już dawno wypadałoby odnieść na makulaturę. Taką niepotrzebną książkę można zamienić na oryginalną ozdobę papierową. Po zapoznaniu dzieci z baśnią Królowa Śniegu proponujemy im wykonanie sylwetki władczyni. Praca zajmie dużo czasu, więc rozkładamy ją na kilka zajęć.

Dzikie łabędzie – ocena postępowania postaci z baśni

Str. 12-13

Scenariusze

Renata Zielińska

Dzikie łabędzie – ocena postępowania postaci z baśni

Scenariusz zajęć świetlicowych, mających na celu zapoznanie dzieci z biografią pisarza oraz jedną z jego baśni, a także odnajdywanie sensu poświęcania się dla własnej rodziny.

Nauczyciel zaprasza dzieci do wysłuchania baśni Dzikie łabędzie. Najpierw jednak opowiada dzieciom o  ich autorze – Hansie Christianie Andersenie. W krainę baśni pierwsza wprowadziła Andersena babcia ze strony ojca. Andersen bywał z nią w przytułku dla chorych, gdzie zajmowała się ogrodem i gdzie później przebywał jego chory psychicznie dziadek. Kilka motywów z opowieści babki zostało później wykorzystanych przez Andersena w jego utworach. Autor zaznaczał, iż jego baśnie to pudełka: dzieci oglądają opakowanie, a dorośli mają zajrzeć do wnętrza. Bardzo nie lubił, że jego baśnie od początku uznano za dzieła dla dzieci, bez głębszego sensu. Jednak właśnie baśnie przyniosły mu największy rozgłos i sławę.

Imbryk

Str. 13

Zrób to z nami

Joanna Hoffmann

Imbryk

Do wykonania papierowej „porcelany” zachęcamy dzieci po wysłuchaniu baśni Imbryk. Przy okazji możemy opowiedzieć, skąd się wzięła porcelana na naszych stołach i jakie ma właściwości. Plastikowe kubeczki oklejamy papierem kolorowym. Z  papieru wycinamy drobne motywy ludowe, które następnie naklejamy na kubeczek. Z paska papieru formujemy uszko. Dodatkowo możemy wyciąć łyżeczkę lub widelczyk z szarego kartonu i je także ozdobić.

Calineczka w naszym lesie

Str. 14-15

Scenariusze

Agnieszka Gromelska

Elżbieta Budrejko

Calineczka w naszym lesie

Scenariusz zajęć świetlicowych, mających na celu rozwijanie wyobraźni dziecięcej i zainteresowań czytelniczych, budzenie zainteresowania twórczością H.Ch. Andersena oraz integrację zespołu świetlicowego. Prowadzący wita dzieci i  wyjaśnia, że rano, przed wejściem do sali, znalazł tajemniczy list. Odczytuje go uczniom.

Nowe szaty cesarza

Str. 15

Zrób to z nami

Joanna Hoffmann

Nowe szaty cesarza

Zajęcia rozpoczynają się od zapoznania dzieci z  baśnią Nowe szaty cesarza. Następnie rozmawiamy z dziećmi o  tym, jak często dajemy sobie wmówić, że o  człowieku świadczy to, jak wygląda i  co posiada (np. samochód, nowy telefon). Podążamy za modą i często robimy coś, co nas nudzi, byle tylko nie wyjść przed znajomymi na osobę zacofaną albo nieznającą się na nowościach. A przecież w życiu są inne ważne rzeczy.

Gry i zabawy dla grupy świetlicowej

Str. 16-17

Zabawy na szóstkę

Monika Kulka

Gry i zabawy dla grupy świetlicowej

Pomysły na różne gry i zabawy dla grupy świetlicowej.

Gry i zabawy dla grupy świetlicowej

Str. 18-19

Scenariusze

Ewa Szczepanek

Gry i zabawy dla grupy świetlicowej

Scenariusz zajęć świetlicowych mających na celu poznanie baśni Słowik H. Ch. Andersena oraz  rozwijanie umiejętności poszukiwania, gromadzenia i porządkowania wiadomości.

Bałwanek

Str. 19

Zrób to z nami

Joanna Hoffmann

Bałwanek

Zajęcia rozpoczynają się od zapoznania dzieci z  baśnią Nowe szaty cesarza. Następnie rozmawiamy z dziećmi o  tym, jak często dajemy sobie wmówić, że o  człowieku świadczy to, jak wygląda i  co posiada (np. samochód, nowy telefon). Podążamy za modą i często robimy coś, co nas nudzi, byle tylko nie wyjść przed znajomymi na osobę zacofaną albo nieznającą się na nowościach. A przecież w życiu są inne ważne rzeczy.

Bałwan ze śniegu

Str. 20-21

Scenariusze

Joanna Hoffmann

Bałwan ze śniegu

Scenariusz zajęć świetlicowych mających na celu poznanie baśni Andersena, obserwację zmian zachodzących w przyrodzie, kształcenie umiejętności wnioskowania, doskonalenie umiejętności klasyfikowania według określonej cechy oraz  rozwijanie spostrzegawczości i wyobraźni.

Renifery

Str. 21

Zrób to z nami

Lesława Dziedzic

Renifery

Prowadzący przypomina dzieciom opowiadanie piąte z baśni Królowa Śniegu. Następnie proponuje, by wykonały renifera z  papieru. Rozdaje szablony i prosi o wycięcie poszczególnych części ze starych czasopism.

Magiczne święta

Str. 22-23

Scenariusze

Lesława Dziedzic

Magiczne święta

Scenariusz zajęć świetlicowych mających na celu bogacenie wiedzy o polskich tradycjach związanych z Bożym Narodzeniem; kształtowanie szacunku dla kultury i obyczaju rodzinnego; poznanie baśni Choinka H.Ch. Andersena; tworzenie choinki; wdrażanie do wspólnej zabawy.

Zimowe lampiony

Str. 23

Zrób to z nami

Magdalena Woźny

Zimowe lampiony

Nauczyciel proponuje dzieciom wykonanie prezentu dla dziewczynki z baśni Andersena. Czyste małe słoiczki dzieci oklejają taśmą dwustronnie klejącą i mocują na niej kolorowe wstążki. Klejem magicznym mogą nakleić cekiny, koraliki i inne ozdoby.

Czy dziewczynka z zapałkami znała swoje prawa?

Str. 24-25

Scenariusze

Alicja Gansty

Czy dziewczynka z zapałkami znała swoje prawa?

Scenariusz zajęć świetlicowych mających na celu  zwiększenie wiedzy i świadomości dzieci o przynależnych im prawach oraz zapoznanie z baśnią Dziewczynka z zapałkami H.Ch. Andersena.

Bocian Peter

Str. 25

Zrób to z nami

Beata Krasówka

Bocian Peter

Prowadzący zachęca dzieci do wysłuchania baśni Andersena Bociany. Wszyscy wspólnie analizują ten tekst, a  następnie próbują nauczyć się piosenki-wyliczanki.

Znajomość baśni H.Ch. Andersena

Str. 26

Zabawy na szóstkę

Małgorzata Namsołek

Znajomość baśni H.Ch. Andersena

Jedną z form pracy w świetlicy są konkursy tematyczne, które obejmują różne dziedziny wiedzy. Proponuję przygotowanie konkursu podsumowującego znajomość twórczości Andersena. Jego baśnie pobudzają wyobraźnię, uwrażliwiają na krzywdę innych ludzi, uczą odróżniania dobra od zła, kształtują postawy moralne i system wartości. Ten rodzaj literatury uczy godnie znosić porażki i cieszyć się zwycięstwem.

W baśniowej krainie

Str. 27

Scenariusze

Magdalena Woźny

W baśniowej krainie

Scenariusz zajęć świetlicowych mających na celu  wzbudzanie zamiłowania do czytelnictwa i zainteresowania baśniową tematyką; ukazanie przesłań ukrytych w wybranych baśniach Andersena (Brzydkie kaczątkoCalineczka), dotyczących poczucia własnej wartości, szacunku wobec innych i wiary w możliwość spełnienia marzeń.

Plan pracy świetlicy szkolnej

Str. 28-31

Kalendarium

Paulina Cysak

Plan pracy świetlicy szkolnej

Plan pracy świetlicy w drugim półroczu.

Plan obejmuje takie tematy, jak: Karnawał; Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę; Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę; Święto Kota; Dzień Kobiet, czyli święto dziewczynek; Żyję zdrowo, na sportowo; Wiosna – ach, to ty!; Wielkanoc; Zabawy z językiem polskim; Jak dawniej żyli ludzie; Jak dawniej żyli ludzie; Zaczarowany świat na półce; Święta majowe. Kim pragnę zostać, kiedy dorosnę?.

Przykładowy temat: Żyję zdrowo, na sportowo

Cele:

  • kształtowanie dbałości o własne zdrowie;
  • wyrabianie prawidłowych nawyków higie-nicznych;
  • zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego;
  • wdrażanie do właściwego odżywiania się

Działania:

  • Higiena osobista to moja wizytówka – pogadanka na temat higieny osobistej i sposobów dbania o nią.
  • Jak wspierać nasz organizm? – dyskusja.
  • Wpływ aktywności ruchowej na nasz organizm – prezentacja połączona z rozmową z trene-rem lub sportowcem.
  • „Jestem tym, co jem” – korzystanie z piramidy zdrowego odżywiania.
  • Witaminowy alfabet – burza mózgów.
  • Katalog zdrowego stylu życia – spisanie ogólnych zasad.
  • Własne przepisy na zdrowe sałatki – praca zespołowa.
  • „Mydło”, „Myję zęby”, „Brudne plamy” – słuchanie piosenek.
  • „Berek cukierek”, „Sałatka owocowa” – zabawy z piłką.

Dekoracje świetlicowe

Str. 32

Zrób to z nami

Joanna Hoffmann

Dekoracje świetlicowe

Dekoracje ścienne doskonale uzupełniają wystrój każdej sali świetlicowej. Jako nauczyciele wycinamy różne detale i gromadzimy je w swoich „czarodziejskich kuferkach”. Później wystarczy je tylko wyciągnąć i... niepowtarzalne dzieła gotowe. Oto kilka propozycji na tematyczną gazetkę ścienną. 

Top