Temat numeru:

Jan Brzechwa

Wiersze Jana Brzechwy są pełne humoru i fantazji, wiele z nich to utwory satyryczne. Nic dziwnego, że nazywano Brzechwę profesorem serdecznego uśmiechu. Na podstawie jego utworów powstało tez wiele interesujących filmów.

Objętość: 32 strony | Cena: 15,50 zł | ISSN: 1897-9890 | Kod produktu: S1704

Spis treści

Świetlicowy organizer

Str. 4

Warsztat pracy

Joanna Hoffmann

Świetlicowy organizer

Organizer tygodnia z szkołą marzeń według Jana Brzechwy. Pomysły na zajęcia umysłowe i manualne, gry i zabawy ruchowe, muzyczne i teatralne.

Jan Brzechwa – dzieciom

Str. 5

Warsztat pracy

Elżbieta Trojan

Jan Brzechwa – dzieciom

Bibliografia wydawnictw i artykułów traktujących o Janie Brzechwie i jego twórczości.

W Akademii Pana Kleksa

Str. 6-7

Scenariusze

Paulina Cysak

W Akademii Pana Kleksa

Zajęcia inspirowane wizytą w Akademii Pana Kleksa. Cele ogólne to poznanie Akademii Pana Kleksa oraz budowanie więzi i integracja grupy.

Dzieci wita nauczyciel w przebraniu Pana Kleksa. Ma perukę, okulary, brodę, dorysowane piegi, pod szyją muchę, szeroką marynarkę itd. W sali rozbrzmiewa piosenka „Witajcie w naszej bajce”. Dzieci siadają w kręgu...

Mali Odkrywcy w świetlicy

Str. 8-9

Zabawy na szóstkę

Anna Nowacka

Mali Odkrywcy w świetlicy

„Mali Odkrywcy” to kółko zainteresowań dla dzieci z klas I-III, ciekawych zjawisk fizycznych i  chemicznych. Spotkania odbywają się w ramach zajęć świetlicowych. Przeprowa-dzamy interesujące eksperymenty i  każdy może spróbować swoich sił jako naukowiec, gdyż dzieci wykonują zadania samodzielnie.

Solny obrazek

Str. 9

Zrób to z nami

Sylwia Błaszczyk

Solny obrazek

Jak przygotować solny obrazek przy pomocy kleju i soli? Zaczynamy od pisania klejem po kartce. W pierwszych pracach pojawiają się zwykle imiona wykonawców i sztuka własna, czyli rysunki malowane klejem. Tak przygotowaną kartkę najlepiej włożyć do blaszki i zasypać solą. Następ-nie strzepujemy nadmiar soli...

Zwierzęta Brzechwy

Str. 10-11

Scenariusze

Beata Krasówka

Zwierzęta Brzechwy

Scenariusz zajęć świetlicowych. Cel główny zajęć to wzbogacenie wiadomości na temat dzikich zwierząt oraz  omówienie warunków życia zwierząt mieszkających w zoo. Uczestnicy siadają w kole. Prowadzący wręcza im worek, w którym znajdują się nazwy zwierząt i zabawek: Wychowanek, który wylosuje nazwę zwierzęcia, odczytuje głośno cały wiersz J. Brzechwy...

Z barwnikiem

Str. 11

Zrób to z nami

Sylwia Błaszczyk

Z barwnikiem

Doświadczenie z  użyciem dużej ilości wody i  barwników – oto, co młodzi naukowcy lubią najbardziej! Zabawa jest bardzo prosta i bezpieczna, a jakże efektowna!

Wiosenne re re kum kum…

Str. 12-13

Scenariusze

Monika Strzelbicka

Wiosenne re re kum kum…

Scenariusz zajęć świetlicowych, których głównym celem jest zapoznanie z twórczością Jana Brzechwy i synchronizacja pracy mózgu z jednoczesnym równoważeniem lateralnym (rytmiczne kreślenie łuków i kresek)

Mistrzowie refleksu

Str. 14

Zabawy na szóstkę

Agnieszka Ledzińska

Mistrzowie refleksu

Gra sprawdzająca znajomość wierszy Jana Brzechwy. Żeby zagrać, potrzebne będą: tablet z dostępem do Internetu; konto na platformie edukacyjnej squla – https://naukaizabawa.squla.pl; kartka lub tablica do zapisywania punktów;  kody z pytaniami z quizów (w naszej grze quiz „Brzechwa dzieciom”); duży kręgiel. 

Pobawmy się w teatrzyk z bohaterami wierszy Brzechwy

Str. 15

Scenariusze

Monika Strzelbicka

Pobawmy się w teatrzyk z bohaterami wierszy Brzechwy

Scenariusz zajęć świetlicowych. Cele główne:  wzbogacenie strefy przeżyć dziecięcych; stworzenie okazji do współdziałania; poznanie wierszy Jana Brzechwy. Dzieci chodzą po dywanie i  witają się wg wskazówek nauczyciela: witamy się podając ręce... witamy się przez dotyk ramieniem... witamy się dotykając stopami... itp.

Bawimy się z Janem Brzechwą

Str. 16-17

Scenariusze

Joanna Staszewska

Bawimy się z Janem Brzechwą

Scenariusz zajęć świetlicowych. Cele główne to integracja dzieci poprzez stworzenie warunków do wspólnych przeżyć; pobudzanie aktywności; zapoznanie się z działalnością Jana Brzechwy.

Kolorowe kwiaty – eksperyment

Str. 17

Zrób to z nami

Sylwia Błaszczyk

Kolorowe kwiaty – eksperyment

Wstawiamy kwiaty do wazoników z  zabarwioną wodą. Kilka łodyżek rozcinamy na pół i umieszczamy ich części w różnych pojemnikach. Czekamy, aż eksperyment nabierze mocy, a kwiaty nabiorą barw.

Pan Kleks w świetlicy

Str. 18-19

Zabawy na szóstkę

Sylwia Błaszczyk

Pan Kleks w świetlicy

W  niecodziennej szkole – Akademii pana Kleksa – odbywały się takie lekcje, jak kleksografia, przędzenie liter, leczenie chorych sprzętów, zaś nauka geografii polegała na kopaniu globusa jak piłki i  wymienianiu miast dotkniętych trzewikiem. Celem edukacji w Akademii nie było przyswojenie tabliczki mnożenia czy kaligrafii, ale zachęcenie uczniów do poznania tego, co w świecie jest naprawdę ciekawe i pożyteczne. Jak zamienić świetlicę w magiczną Akademię?

Wędrująca woda

Str. 19

Zrób to z nami

Sylwia Błaszczyk

Wędrująca woda

Czy woda potrafi się przemieszczać? Przeprowadź doświadczenie, które to wyjaśni. Jego efekty zachwycają, ale trzeba na nie poczekać...

Mapa naszych wad

Str. 20-21

Scenariusze

Paulina Cysak

Mapa naszych wad

Scenariusz zajęć świetlicowych. Punktem wyjścia jest krzyżówka nawiązująca do utworów Jana Brzechwy i rozwiązywana punkt po punkcie. Powinna się znaleźć w  widocznym miejscu, na tablicy. Zajęcia odbywają się według jej kolejnych punktów, do których nauczyciel dostosowuje zabawy i animacje, wdrażając dzieci do świata utworów Brzechwy mówiących o ludzkich wadach i zachowaniu niekoniecznie dobrze widzianych, aczkolwiek czasem traktowanych z przymrużeniem oka.

Uczymy się oszczędzać z wróbelkiem

Str. 22-23

Scenariusze

Joanna Hoffmann

Uczymy się oszczędzać  z wróbelkiem

Scenariusz zajęć świetlicowych. Nauczyciel prezentuje dzieciom kilka zdań, w których brakuje jednego wyrazu (pieniądze). Należy odgadnąć, o jaki wyraz chodzi. W  rozmowie kierowanej przez nauczyciela dzieci wyjaśniają, w  jaki sposób można gromadzić pieniądze (w skarbonce, w portfelu, na koncie bankowym).

Zabawy z kostką

Str. 28

Zabawy na szóstkę

Monika Kulka

Zabawy z kostką

Jest wiele zabaw z  użyciem kości, na przykład gry matematyczne, przydatne na zajęciach zespołu dydaktyczno-wyrównawczego albo podczas zajęć dodatkowych z matematyki. Prezentowane w artykule przykłady zabaw dobrane są tak, by można je było przeprowadzić w świetlicy, w  sali gimnastycznej lub na podwórku. Świetnie sprawdzą się również jako forma integracji grupy.

Spotkanie na Wyspach Bergamutach

Str. 29-30

Scenariusze

Jadwiga Bibrzycka

Spotkanie na Wyspach  Bergamutach

Prowadzący wita wychowanków; każdy z nich losuje z worka rekwizyt. Dzieci siadają w kole – ich zadaniem jest odgadnąć, z jakim wierszem związany jest dany przedmiot. Na koniec nauczyciel pyta dzieci, kto jest autorem wszystkich tych wierszy. Scenariusz, który ma zadanie zapoznanie dzieci z twórczością Jana Brzechwy.

ZOO Jana Brzechwy

Str. 31

Zrób to z nami

Beata Godyla

Marta Rydzewska

ZOO Jana Brzechwy

Twórczość Jana Brzechwy jest dobrze znana większości uczniów w  wieku wczesnoszkolnym. Ponadczasowe treści, humor i  ciekawy przekaz sprawiają, że z ochotą czytamy i cytujemy jego wiersze.

Zaproszenie: Mama w domu

Str. 32

Zrób to z nami

Zaproszenie: Mama w domu

Mama w domu – czyli Sylwia Błaszczyk – to absolwentka Politechniki z artystyczną duszą, kobieta pełna pasji. Najlepiej czuje się z masą plastyczną w rękach lub sprawdzając, czy domowe eksperymenty mają sens. W wolnych chwilach zabiera dzieci na długi spacer ulicami miasta lub na przejażdżkę po lesie. Wrazdziećmi i mężem spędza ciekawe po-południa i weekendy, zapraszając nas do podejrzenia kawałka ich świata:
http://www.mamawdomu.pl/

Top