Temat numeru:

Julian Tuwim

Julian Tuwim to wybitny poeta, tłumacz i satyryk, którego utwory wzruszają i bawią kolejne pokolenia czytelników. Pisał skecze kabaretowe i utwory liryczne, piosenki dla dorosłych i wiersze dla dzieci.

Objętość: 32 strony | Cena: 15,50 zł | ISSN: 1897-9890 | Kod produktu: S1702

Spis treści

Świetlicowy organizer

Str. 4

Warsztat pracy

Joanna Hoffmann

Organizer tygodnia z magicznym światem Juliana Tuwimar. Pomysły na zajęcia umysłowe i manualne, gry i zabawy ruchowe, muzyczne i teatralne. Raz! Dwa! Trzy! Tuwim i My!

Z Tuwimem weselej

Str. 5

Warsztat pracy

Elżbieta Trojan

 Bibliografia utworów Juliana Tuwima oraz artykułów z czasopism traktujących na jego temat.

Słowa i słufka, czyli jak rozwijać zdolności lingwistyczne

Str. 6-7

Zabawy na szóstkę

Joanna Hoffmann

Wybieramy nazwisko, w którym jest możliwie dużo różnych liter. Jeżeli nazwisko jest krótkie, można dodać imię. Każdy uczestnik powinien mieć kartkę papieru oraz długopis.

Zadaniem dzieci jest utworzenie z liter nazwiska (lub nazwiska i imienia) jak największej liczby wyrazów. Za każde słowo gracze otrzymują po punkcie. Wygrywa osoba, która zdobędzie ich najwięcej.

O królewnach grymaśnicach

Str. 8-9

Zabawy na szóstkę

Karolina Jabłońska-Błażejczyk

Scenariusz inscenizacji kukiełkowej.

Słoń Trąbalski malowany na szkle

Str. 9-10

Zrób to z nami

Agata Nowak

Przedstawiamy dzieciom wiersze Juliana Tuwima – np. Słoń Trąbalski i Kotek. Zapoznajemy dzieci z techniką malowania na szkle. Myjemy szybę wodą z płynem i dokładnie osuszamy. Za pomocą markera rysujemy na szkle dowolny wzór lub odrysowujemy go z szablonu.

Cuda i dziwy

Str. 10-11

Scenariusze

Alicja Gansty

Scenariusz zajęć świetlicowych. Cele główne:  poznanie dziwnych zjawisk występujących na świecie;  zainteresowanie dzieci twórczością Juliana Tuwima;  rozwijanie wyobraźni i myślenia twórczego.

Prezent dla Murzynka Bambo

Str. 11

Zrób to z nami

Joanna Hoffmann

W trakcie zajęć dzieci dowiadują się, że na drugim końcu świata mieszka ich rówieśnik Murzynek Bambo. Wiedzą, że jest – tak samo jak oni – wesołym, ciekawskim i trochę krnąbrnym chłopcem.

Okulary – historia jednego wynalazku

Str. 12-13

Scenariusze

Agnieszka Ledzińska

Scenariusz zajęć świetlicowych. Cele ogólne:  kształtowanie wrażliwości na piękno literatury; poznanie historii okularów. Po wykonaniu zadania następuje porównanie stworzonego wspólnie tekstu z wierszem Juliana Tuwima Okulary.

W aeroplanie

Str. 13

Zrób to z nami

Ewa Szczepanek

Prowadzący wyjaśnia dzieciom, że aeroplan to dawna nazwa samolotu. Proponuje im wykonanie zabawki.

Balonikowy zawrót głowy

Str. 14-15

Zabawy na szóstkę

Monika Kulka

Świetlica, która uwzględnia naturalną u dzieci potrzebę zabawy, będzie miała szczęśliwszych i spokojniejszych wychowanków.

Jedzie pociąg z daleka...

Str. 16-17

Scenariusze

Joanna Hoffmann

Scenariusz zajęć świetlicowych. Uczestnicy zajęć siadają na krzesłach ustawionych pod ścianą. Słuchają nagrania wiersza J. Tuwima pt. Lokomotywa, czytanego przez Piotra Fronczewskiego.

Słoń Trąbalski z odbicia dłoni

Str. 17

Zrób to z nami

Ewa Szczepanek

Prowadzący rozmawia z dziećmi, w jaki sposób – oprócz zawiązywania chusteczki w supełek – mogą pomóc sobie w zapamiętywaniu.

Ptasie radio w świetlicy, czyli jak zorganizować noc filmową

Str. 18-19

Zabawy na szóstkę

Natalia Krasucka-Dadun

Urszula Kukuć

Halo! Halo! Tu Ptasie radio! Tak można rozpocząć ciekawą imprezę: Noc filmową. W naszej szkole nauczyciele świetlicy organizują ją dla swoich wychowanków od kilku lat, przynajmniej dwa razy w roku szkolnym.

Wszyscy dla wszystkich

Str. 20-21

Scenariusze

Beata Krasówka

Nauczyciel pokazuje wykreślankę. Prosi dzieci, by wykreśliły z niej nazwy zawodów ukrytych w pionie i w poziomie.

Miauczy kotek: miau!

Str. 21

Zrób to z nami

Joanna Hoffmann

Po wysłuchaniu wiersza o kotku dzieci starają się wykonać swojego pupila zgodnie z poleceniami nauczyciela. Całą sylwetkę wycinają z papieru kolorowego. Z jego ścinków wycinają oczy, wnętrze uszu i wąsy.

Piecuchowe literki

Str. 22-23

Scenariusze

Dorota Kotnarowska

Scenariusz zajęć świetlicowych. Cele ogólne:  poznanie wiersza Abecadło Juliana Tuwima;  rozwijanie zdolności manualnych;  kształtowanie właściwej postawy dziecka wobec środowiska [...]

Drzewo – mój przyjaciel

Str. 24-25

Scenariusze

Joanna Chlewska

Scenariusz zajęć świetlicowych. Nauczyciel czyta na głos zagadkę informując, że rozwiązanie jest tematem dzisiejszych zajęć. Zadaniem dzieci jest podanie prawidłowej odpowiedzi.

Może być niskie, może być wysokie.
Nie jest królem, choć ma koronę.
Pięknie szumi, kiedy wietrzyk wieje,
A podczas deszczu daje schronienie.
W jego koronie ptaszki mieszkają
I ludziom w parku pięknie śpiewają.
(drzewo).

O Grzesiu kłamczuchu, czyli projektujemy znaczki

Str. 25

Zrób to z nami

Joanna Hoffmann

Po wysłuchaniu wiersza O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci nauczyciel proponuje dzieciom wykonanie własnego znaczka pocztowego.

Zosia Samosia, czyli czy warto współpracować?

Str. 26-27

Scenariusze

Alicja Gansty

Scenariusz zajęć świetlicowych. Cele główne: zapoznanie dzieci z wierszem J. Tuwima Zosia Samosia;  rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie.

Na gałązce usiadł ptak

Str. 27

Zrób to z nami

Joanna Hoffmann

Prowadzący proponuje dzieciom, żeby zilustrowały fragment wiersza:

Na gałązce usiadł ptak:
Zaszczebiotał, zatrzepotał,
Ostry dzióbek w piórka otarł
Rozkołysał cały krzak.

Dwa wiatry, czyli spotkania z halnym i bryzą

Str. 30-31

Scenariusze

Renata Zielińska

Scenariusz zajęć świetlicowych. Prowadzący prezentuje dzieciom serię zdjęć, na których zostało uwiecznione pewne zjawisko. Jest ono  niewidoczne dla ludzkiego oka, lecz wyczuwalne. Świadczą o nim także pewne zachowania przedmiotów. Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że chodzi
o wiatr.

Świetlicowe inspiracje

Str. 32

Zrób to z nami

Agnieszka Krzyk

Anna Nowacka

Wielkim powodzeniem cieszą się fora internetowe i blogi, z których czerpiemy informacje dotyczące pracy, gotowania, zdrowia, wycho wania dzieci itp. Gdy w naszej gło wie pojawia się jakieś pytanie, pierwszym, co robimy, jest wpisanie go w Google. Ten szybki sposób na znalezienie potrzebnych informacji zazwyczaj sprawdza się, ale niekiedy nasze zapytanie odbija się echem.

Top